GLIMT……….
en blogg om tur, naTUR, store og små opplevelser

3. april 2015

Rekognoseringstur i Kjeldsund

Kjeldsund, med sine mangen holmer og viker, er et yndet sted når HKK (Herøy Kajakk Klubb) skal holde grunnkurs. Lite eksponert for vær og vind og alltid kort vei til land. Fordelen med Kjeldsund er at du kan padle i timevis innenfor et bittelite område uten å padle samme ruta to ganger. Ulempen er at om du ikke er lommekjent, kan du ende opp med å padle unødig langt før du finner tilbake til start (om du da ikke er av sorten som har innebygd GPS). I og med at jeg har lyst å holde ett og annet grunnkurs bør jeg altså bli kjent i området. Helst uten mine faste padlekompiser. På min måte.

Sliten etter ei helg i Hoddevika bryter jeg meg opp tidlig mandag morgen. Det er strålende meldinger og en fin dag å sose rundt i Kjeldsund på. Men det kunne jo faktisk være greitt å ha noen å diskutere med, og vel inne på ferga sender jeg en melding til Torkjell om han har anleding til å hive seg rundt. Og det har han!

Vi går grundig til verks og tar for oss området systematisk. Studerer kart og diskuterer muligheter, snirkler og snoker inn i nær sagt hver bidige krok. Lunsjer i sola og fortsetter runden. Jeg er jo forsåvidt litt kjent i området fra før, men nå er hver ei vik plassert på kartet og til en viss grad memorert. Nye steder med nye muligheter oppdages mens timene går. Det er så vidt jeg kommer på å ta bilder, men så er jeg ikke på en vanlig tur heller.

Etter 4 timer på vannet + pause er dagen omme. Vi har padlet hele 14 km- jeg trodde faktisk ikke det var mulig innenfor dette bittelille området! Lurt var det også å ha en diskusjonspartner med. Jeg kunne sikkert klart meg fint alene, men det er noe med å få testet ut sine egne tanker og ideer på andre. Om jeg ikke akkurat er 100 % lommekjent i området ennå er jeg i allefall godt på veg, så får vi se om det blir kursing eller ei.

Takk til Torkjell for at du kunne hive deg rundt i ei hattefoke, og takk for lån av aleutåra- en sånn en vil jeg og ha!






 Foto: Torkjell

4 kommentarer:

  1. For et flott sted dere har å boltre dere på. Det tredje siste bildet er rett og slett fantasisk. Hmmm lurer på hvor lang tid jeg bruker fra Tønsberg, i bil altså ;ø)

    SvarSlett
  2. Fanken at det skal være så langt.

    SvarSlett
  3. Ja vi bor fint til! Og dette er fra det jeg vil kalle den kjedelige delen av padleområdet vårt.....En overnatting under veis Rolf- så fikser du det! Vi stiller som selskap vi! Og D er flyplass i Ålesund Miamaria, og vi skal da alltids klare å skaffe til veie en kajakk..

    SvarSlett
  4. En dag, på ett eller annet tidspunkt...

    SvarSlett